Kesätyö asiakaspalvelussa tarjoaa monipuolista kokemusta
Keravan Energia ja Sipoon Energia työllistävät joka kesä toistakymmentä kesätyöntekijää yhtiön eri toiminnoissa, esimerkiksi voimalaitoksella, asiakaspalvelussa, myynnissä ja markkinoinnissa.
Christina Enberg ja Sofia Sokero työskentelevät tänä kesänä asiakaspalvelijoina kuluttajamyynnissä. Päivänsä he viettävät ruudun äärellä pääsääntöisesti vastaten asiakkaiden yhteydenottoihin niin puhelimitse kuin sähköpostitsekin. Lisäksi heidän työnkuvaansa kuuluu esimerkiksi laskutus sekä sähköjen kytkentä ja katkaisu. Molemmat korostavat sitä, että työpäivät eivät ole koskaan samanlaisia: yhteydenottojen aiheet vaihtelevat maan ja taivaan välillä ja välillä kysymyksiin vastaaminen vaatii jopa hieman ”salapoliisityötä”. Tylsää tai toimetonta hetkeä ei ehdi koskaan tulla.
Haaga-Heliassa tradenomiksi opiskeleva Christina nostaa Keravan Energialla työskentelyn parhaaksi puoleksi yhteisöllisyyden sekä tiiviin yhteishengen. Hyvä työporukka saikin Christinan palaamaan puhelimen äärelle uudestaan tänä kesänä. Molemmista on ollut kiva huomata, että koskaan ei jää yksin, vaan apua löytyy aina.
”Kukaan ei hermostu, vaikka kysyisi samasta asiasta miljoonatta kertaa”, Sofia naurahtaa.
Heidän mukaansa myös pandemian myötä tapahtunut digiloikka on kätevöittänyt työntekoa asiakaspalvelussa: Teams-viestillä saa nopeasti yhteyden kehen tahansa organisaation sisällä ja näin asiakkaiden pulmien selvittäminen käy entistä sutjakammin.
Asiakaspalvelutyön parhaista puolista puhuttaessa Sofia ja Christina iloitsevat myös antoisista puhelinkeskusteluista. Oikeustiedettä Itä-Suomen yliopistossa opiskeleva Sofia muistelee lämmöllä puhelua pitkän juristiuran tehneen asiakkaan kanssa, jolta hän sai keskustelun ohessa vinkkejä omien unelmiensa toteuttamiseen. Lisäksi hän nostaa esiin työn palkitsevuuden: parhaita hetkiä ovat ne, kun saa auttaa tilannetta selkeästi jännittävää asiakasta.