Laki velvoittaa sähköautojen latauspisteiden asentamista taloyhtiöiden sekä julkisten rakennusten pysäköintialueille
Keväästä 2021 alkaen laki on edellyttänyt latausvalmiuden asentamista uusille pysäköintialueille, mutta myös korjattaviin pysäköintialueille.
Laki asuinrakennuksen yhteydessä olevista pysäköintipaikoista
Lain mukaan uuden tai laajamittaisesti korjattavan asuinrakennuksen yhteyteen on asennettava latauspistevalmius jokaista pysäköintipaikkaa varten, jos pysäköintipaikkoja on enemmän kuin neljä. Latauspistevalmiuden mahdollistaminen tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa sähköauton latauspiste myöhemmin.
Yhden tai useamman asuinrakennuksen pysäköintikäyttöön ollaan rakentamassa pysäköintitaloa tai olemassa olevaa pysäköintitaloa korjataan laajamittaisesti, tulee siihen suunnitella ja asentaa latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.
Laki ei-asuinkäytössä olevista rakennuksista
Laki velvoittaa myös jo olemassa olevia, ei-asuinkäytössä olevia rakennuksia, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, kuten esimerkiksi kouluja, päiväkoteja, sairaaloita ja muita julkisia rakennuksia. Liike- ja julkiskiinteistöjen olemassa olevilla parkkialueilla tulee olla vuoden 2024 loppuun mennessä vähintään yksi normaalitehoinen type-2 laturi tai suuritehoinen (CCS) sähköajoneuvon laturi.
Uusille ja laajamittaisesti korjattaville parkkipaikoille on jo muutaman vuoden ajan pitänyt asentaa vähintään yksi suuritehoinen laturi tai, paikkojen määrästä riippuen, vähintään 1–3 normaalitehoista latausasemaa. Lisäksi alueella tulee olla latauspistevalmius. Alle 30 pysäköintipaikan alueilla valmius tulee olla 50 % paikoista. Yli 30 paikan alueille valmius tulee tehdä vähintään 20 % paikoista, niin että valmiudellisia paikkoja on 15 kappaletta tai enemmän. Pysäköintialueilla, joissa on alle 10 parkkipaikkaa, ei ole velvoitetta asentaa latureita tai rakentaa latausvalmiutta paikoille.
Toteutamme latausratkaisut suunnittelusta ylläpitoon avaimet käteen -palveluna.
Latausratkaisumme sisältävät aina dynaamisen kuormanhallinnan ohjauksen, joka jakaa energiaa hallitusti kaikille latausvirtaa tarvitseville ilman pelkoa siitä, että sallittua latausryhmän kokonaistehoa ylitettäisiin. Näin sähköä riittää kaikille.
Jos olemassa olevan sähköliittymän koko ei riitä sähköautojen latausinfralle, laadimme tarvittaessa suunnitelman ja kustannusarvion sähköliittymän suurentamiseksi. Selvitämme huolellisesti kuhunkin tarpeeseen parhaiten sopivan ratkaisun.