Taloyhtiöt ovat huonosti varautuneita sähköautojen yleistymiseen
Sähköauton latausta tavallisesta lämmityspistokkeesta ei suositella
Täyssähköautot ja ladattavat hybridit yleistyvät liikenteessä nopeaa vauhtia. Yhä useammin uudeksi autoksi ostetaan sähköauto. Tilastokeskuksen ja Traficomin tilastojen mukaan vuonna 2020 elokuun loppuun mennessä henkilöautojen ensirekisteröinneistä lähes 16 % oli täyssähkö- tai hybridiautoja. Sitra arvioi, että vuoteen 2030 mennessä joka neljäs auto Suomessa olisi sähköauto.
”Tähän nopeaan kehitykseen nähden taloyhtiöt ovat lähteneet melko verkkaisesti liikkeelle latauspaikkojen mahdollistamisessa”, toteaa Keravan Energian tuote- ja kehityspäällikkö Kimmo Sulkanen. ”Taloyhtiöissä latauspisteiden hankkimisesta ei tunnuta vielä keskustelevan vakavasti, koska ne koetaan marginaalia koskettavaksi asiaksi. Kuitenkin sähköautot lisääntyvät yhä nopeammin myös liikenteen päästörajojen tiukkenemisen vuoksi. Lisäksi sähköautojen hankintaan kannustavat alhaiset verot ja käyttökulut.”
Sähköauton lataaminen tavallisesta pistorasiasta ei ole turvallista
Sulkasen mukaan taloyhtiöissä ei ole latausta juurikaan pohdittu ja usein sähköautojen omistajat lataavat autojaan tavallisista lämmityspistorasioista.
”Emme missään nimessä suosittele normaalia pistorasiaa sähköauton pitkäaikaiseen lataukseen”, Sulkanen toteaa. ”Taloyhtiöiden pysäköintialueiden sähkötolpat ovat yleensä varustettu kellokytkimellä, eikä niitä ole muutenkaan suunniteltu pitkäaikaiseen kuormitukseen. Riskinä on, että sulakkeet ja kaapeloinnit kuormittuvat liikaa sähköauton lataustehosta ja pistorasia menee oikosulkuun, ja voi jopa sulaa”.
Latausta eri nopeuksilla
Lisäksi tavallisten sähköpistokkeiden tehot riittävät vain hitaaseen lataamiseen.
”Taloyhtiöissä kannattaa ottaa huomioon, että sähköautojen lataamiseen ei aina ole käytettävissä tuntitolkulla aikaa. Sähköauton latausratkaisuja suunnitellessa taloyhtiöissä kannattaa ottaa huomioon monenlaiset tarpeet; yöllä ladattaessa riittää hitaampikin nopeus, mutta päivällä voi tulla tarpeeseen nopea lataus”, muistuttaa Sulkanen ja jatkaa: ”Ei kuitenkaan ole järkevää ylimitoittaa talon sähköjärjestelmää sen takia, että kaikille asukkaille mahdollistetaan sähköauton lataus täydellä teholla joka hetki. Se tulee turhan kalliiksi. Mielestämme järkevin ratkaisu on älykäs järjestelmä, joka säätelee latauksen tehoja sen mukaan, kuinka monta autoa on kullakin hetkellä kytketty lataukseen.”
Huolellinen selvitys kannattaa
Taloyhtiön sähköautojen latausinfraa suunniteltaessa kannattaa kartoittaa kokonaisuus huolella. Vaikka aluksi hankkisi vain muutaman latauspisteen, kannattaa samalla kerralla tehdä latausvalmius suuremmalle määrälle latauspisteitä tulevaisuuden lataustarpeet huomioiden. Sulkasen mukaan huolella tehdyt suunnitelmat maksavat itsensä takaisin:
”Latauspisteiden rakentamiskustannukset vaihtelevat suuresti; joissain taloyhtiöissä sähköjärjestelmä on ajanmukainen ja latauspisteitä voi asentaa ilman suurempia remontteja. Toisissa kohteissa taas joudutaan laajentamaan sähköliittymää, kaivamaan piha auki ja lisäämään kaapelointeja. Kokonaisuus kannattaa pohtia huolella etukäteen, niin matkan varrella ei tule yllätyksiä vastaan.”
Mittavaankin remonttiin on usein kannattavaa lähteä, jos talon sähkötyöt kaipaavat uudistamista muutenkin. Sähköautojen latauspisteet nostavat asuntojen arvoa ja talon kiinnostavuutta asuntomarkkinoilla.
”Parhaiten alkuun pääsee tilaamalla sähköautojen latauskapasiteetin kartoituksen”, Kimmo Sulkanen neuvoo. ”Me Keravan Energialla teemme kartoituksia taloyhtiöihin Uudenmaan ja Keski-Uudenmaan alueilla. Kartoituksissa käydään läpi talon sähköjärjestelmän kunto ja laaditaan suunnitelma latauspisteiden toteutuksesta taloyhtiön tarpeita kuunnellen. Suunnitelmaa ei ole pakko toteuttaa heti, vaan se voidaan tehdä hyvissä ajoin päätöksenteon tueksi. Meiltä toki saa tilattua myös varsinaiset latauspisteet avaimet käteen -mallilla.”
Tukea investointiin
Valtio tukee taloyhtiöiden satsauksia sähköautojen lataukseen. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aralta voi hakea tukea hankkeisiin, jossa taloyhtiö rakennuttaa latausvalmiuden vähintään viidelle sähköautojen latauspisteelle. Tukea voi saada jopa 55 % toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 90 000 euroa.
Tutustu tuotteisiimme ja jätä yhteydenottopyyntö, niin lähdetään yhdessä kartoittamaan kuinka sähköautojen latausvalmius teidän taloyhtiössänne kannattaa järjestää.