Hyppää sisältöön
23.10.2024

Uudet sähkönmyyntiehdot

Yleisesti ottaen uudet Sähkönmyyntiehdot SME 2024 on päivitetty vastaamaan energiamarkkinoiden digitalisaatiota ja reaaliaikaisen seurannan vaatimuksia. Lisäksi se painottaa enemmän kuluttajansuojaa ja sopimusmenettelyjen tarkentamista.

Ehdot tulevat voimaan 1.12.2024.

Merkittävimmät erot vanhoihin sähkönmyyntiehtoihin ovat

Sopimusilmoitukset

Uudet sopimusehdot edistävät sähköistä asiointia. Jatkossa voimme toimittaa sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset ensisijaisesti sähköisesti, esim. sähköpostitse tai tekstiviestitse. Pyynnöstä kuluttajalla on kuitenkin oikeus saada kaikki sopimusasiakirjat myös paperisena ja myyjällä on velvollisuus kertoa selkeästi kuluttajalle tästä oikeudesta.​

Kuluttajansuojan painotus

Kuluttajan oikeuksia on laajennettu, erityisesti etämyyntiin liittyvän peruutusoikeuden osalta, mikä parantaa kuluttajansuojaa ja selkeyttää velvoitteita​. Kuluttajalla on esim. oikeus saada tietoa paperimuotoisista asiakirjoista ennen sopimuksen tekemistä.

Sähkön toimitusvelvollisuus

Sähkön toimitusvelvollisuuden rajat ja määrittely ovat kehittyneet vastaamaan paremmin eri tilanteita, kuten markkinavoiman huomioimista myyjän ja kuluttajan välillä​.

Mittausjakson pituus

Uusi teknologia, kuten etämittauslaitteistot, on otettu huomioon. Taseselvitysjakso on lyhennetty 15 minuuttiin, mikä mahdollistaa tarkemman mittauksen ja joustavuuden sähkömarkkinoilla​

Teknologiset ja sopimukselliset määritelmät

Uudet ehdot sisältävät käsitteitä, kuten “itsenäinen aggregaattori”, joka tarkoittaa toimijaa, joka yhdistää useiden käyttäjien sähkönkulutuksen tai -tuotannon ja myy sen sähkömarkkinoilla. Tämä on vastaus energiamarkkinoiden kehittymiseen kohti hajautetumpia energiaratkaisuja.

Lue uudet sähkönmyyntiehdot

Tiivistelmä Sähkönmyyntiehdoista

Ehdot koskevat sähkön vähittäismyyntiä jakeluverkkoon liitetyille sähkönkäyttäjille.

Myyntisopimuksen tekeminen ja sähkönmyynnin aloittaminen

Myyntisopimus tehdään joko toistaiseksi voimassa olevaksi tai määräaikaiseksi. Sopimus voidaan tehdä kirjallisesti, suullisesti tai sähköisessä muodossa.

Sähkönmyynnin aloittaminen edellyttää liittymissopimuksen ja verkkosopimuksen voimassaoloa sekä teknisten edellytysten täyttymistä. Sähkönmyynti voidaan aloittaa aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Myyjällä on oikeus vaatia vakuus tai ennakkomaksu tietyissä tilanteissa, kuten maksulaiminlyöntien yhteydessä.

Käyttäjä ja myyjä voivat sopia hinnan sitomisesta viitearvoon, joka on sopijapuolten vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.

Asiakaspalvelu ja riitojen ratkaiseminen

Kuluttajalla on oikeus saada myyjältä asiakaspalvelua kohtuullisessa ajassa eri kanavien kautta.

Kuluttajalla on oikeus saattaa erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Muut käyttäjät voivat viedä riidat energiamarkkinariitalautakuntaan tai käräjäoikeuteen.

Sähköiset viestintäkanavat

Ilmoitukset, kuten myyntisopimuksen vahvistusilmoitus, hinnan tai sopimusehtojen muutosilmoitukset voidaan lähettää sähköisesti. Kuluttajan pyynnöstä ilmoitukset on kuitenkin lähetettävä veloituksetta paperisena. Myyjän on ennen myyntisopimuksen tekemistä kerrottava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi oikeudesta paperiseen asiointiin.

Jos myyntisopimus tehdään etäviestimen avulla, vahvistusilmoitukseen tulee sisällyttää myös kuluttajansuojalain mukaiset tiedot, kuten kokonaishintaan sisältymättömät toimitus- ja muut kulut, maksamista koskevat ehdot, tieto kuluttajan oikeudesta peruuttaa sopimus sekä peruuttamisohje.

Verkonhaltijan oikeudet ja velvollisuudet

Käyttäjän sähkölaitteiden ja asennusten tulee täyttää lainsäädännön ja verkonhaltijan asettamat vaatimukset.

Käyttäjän tulee ilmoittaa havaitsemistaan vioista verkonhaltijalle. Verkonhaltija vastaa virheistä käyttäjälle, ellei virheestä vastaa myyjä.

Laskutus ja maksujen suoritus

Laskutus perustuu verkonhaltijan ilmoittamiin sähkönkäyttötietoihin. Käyttäjää laskutetaan vähintään neljä kertaa vuodessa. Laskun lähettämisen ja eräpäivän välillä on oltava vähintään kaksi viikkoa.

Myyjällä on oikeus periä korkolain mukaista viivästyskorkoa myöhästyneistä maksusuorituksista.

Myyjällä ja verkonhaltijalla on oikeus veloitukseen ja käyttäjällä oikeus hyvitykseen laskutus- ja mittausvirheiden johdosta.

Sähkönmyynnin keskeyttäminen

Myyjä voi keskeyttää sähkönmyynnin, jos käyttäjä laiminlyö maksuvelvoitteensa tai muut sopimusvelvoitteensa. Keskeytyksestä on ilmoitettava käyttäjälle etukäteen.

Maksun laiminlyönnin vuoksi sähkönmyyntiä ei kuittenkaan saa keskeyttää vakituisena asuntona käytettävästä rakennuksesta lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana ennen kuin on kulunut neljä kuukautta laiminlyödyn maksun eräpäivästä.

Sopimusehtojen ja hintojen muuttaminen

Myyjällä on oikeus muuttaa sopimusehtoja ja hintoja tietyissä tilanteissa, kuten lainsäädännön muutosten tai kustannusten nousun vuoksi. Muutoksista on ilmoitettava käyttäjälle etukäteen.

Myyntisopimuksen siirto ja päättyminen

Käyttäjä ei voi siirtää myyntisopimusta kolmannelle osapuolelle, mutta myyjä voi siirtää sopimuksen toiselle myyjälle.

Sopimus voi päättyä irtisanomisen, purkamisen tai määräaikaisuuden johdosta. Käyttäjällä on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus kahden viikon irtisanomisajalla.

Sulje
Search