Uudet verkkopalveluehdot
Uudet verkkopalveluehdot on päivitetty vastaamaan paremmin nykyisiä teknologisia muutoksia ja markkinamuutoksia. Erityisesti huomioidaan uusiutuvien energialähteiden, kuten aurinko- ja tuulivoiman, liittäminen sähköverkkoon. Lisäksi ehdot ottavat huomioon sähköisen viestinnän kasvavan merkityksen, mikä parantaa tiedonvälitystä ja asiakaspalvelua. Näiden muutosten avulla pyritään varmistamaan, että sähköverkkopalvelut ovat entistä tehokkaampia ja käyttäjäystävällisempiä.
Ehdot tulevat voimaan 1.12.2024.
Merkittävimmät erot vanhoihin verkkopalveluehtoihin ovat
Kuluttajan oikeudet ja tietosuoja
Kuluttajan oikeus saada sopimusasiakirjat paperimuodossa ja selkeä ohjeistus etämyynnin peruutusoikeudesta ovat selkeämmin esillä.
Turvallisuus ja tekniset vaatimukset
Sähköntuotantolaitteiden teknisiä ja turvallisuusvaatimuksia on päivitetty vastaamaan nykyaikaisia energiaratkaisuja, kuten sähkövarastojen ja sähköautojen latausasemien integrointia jakeluverkkoon.
Sähköntuotantolaitteiden liittäminen
Tarkennuksia sähköntuotantolaitteiden (esim. aurinko- ja tuulivoima) liittämisestä verkkoon on lisätty, mukaan lukien turvallisuusmääräykset ja tekniset vaatimukset. Liittämiseen vaaditaan DSO:n hyväksyntä ennen käyttöönottoa.
Soveltamisala ja määritelmät
Taseselvitysjakso on lyhennetty 15 minuuttiin, mikä vastaa markkinoiden siirtymistä kohti tarkempaa ja reaaliaikaisempaa energianhallintaa. Aikaisemmassa versiossa taseselvitys perustui tunnin mittausjaksoon.
Sähkönjakelun ja -tuotannon sopimukset
Sopimusmääritelmissä on lisätty tarkennuksia esimerkiksi uusiutuvan energian tuottamiseen ja sen liittämiseen verkkoon. Lisäksi sopimusten sähköiset toimitustavat ovat tarkentuneet, ja kuluttajalla on oikeus saada tiedot myös paperimuodossa pyynnöstä.
Tiivistelmä uusista verkkopalveluehdoista
Yleistä, verkkosopimuksen tekeminen, palvelun edellytykset ja aloittaminen
- Soveltamisala ja määritelmät: Ehdot koskevat jakeluverkkoon liitettyjä sähkönkäyttäjiä ja -tuottajia, joiden nimellisjännite on enintään 36 kV. Ehdot määrittelevät mm. jakeluverkon, verkonhaltijan, liittymissopimuksen ja sähköntoimitussopimuksen.
- Verkkosopimuksen tekeminen: Sopimus voi olla toistaiseksi voimassa oleva tai määräaikainen. Verkkopalvelun aloittaminen edellyttää verkkosopimuksen ja myyntisopimuksen voimassaoloa sekä teknisten vaatimusten täyttymistä.
- Vakuus tai ennakkomaksu: Verkonhaltijalla on oikeus vaatia vakuus tai ennakkomaksu tietyissä tilanteissa, kuten maksulaiminlyöntien yhteydessä. Vakuus tai ennakkomaksu voi olla määrältään enintään laskutuskauden alun ja verkkopalvelun keskeyttämisen välisen ajan verkkopalvelulaskun suuruinen.
Mittaus, laskutus ja keskeyttäminen
- Mittaus ja mittauslaitteistot: Verkonhaltija vastaa mittauksen järjestämisestä ja mittauslaitteistojen oikeellisuudesta. Käyttäjän tulee sallia mittauslaitteistojen asentaminen ja huolto. Mittauslaitteiden tulee olla standardien mukaiset ja täyttää lainsäädännön vaatimukset.
- Laskutus: Laskutus perustuu mitattuun tai arvioituun sähkönkäyttöön. Käyttäjän on maksettava lasku eräpäivään mennessä, ja viivästyskoroista voidaan periä korkolain mukainen viivästyskorko. Laskutus- ja mittausvirheiden johdosta verkonhaltijalla on oikeus veloitukseen ja käyttäjällä oikeus hyvitykseen.
- Verkkopalvelun keskeyttäminen: Verkonhaltija voi keskeyttää verkkopalvelun, jos käyttäjä laiminlyö maksuvelvoitteensa tai muut sopimusvelvoitteensa. Keskeytyksestä on ilmoitettava käyttäjälle etukäteen. Verkkopalvelu voidaan keskeyttää myös myyjästä johtuvista syistä tai käyttäjän pyynnöstä.
Verkkopalvelun viivästys, virhe, vahingonkorvaus sekä vakiokorvaus
- Verkkopalvelun viivästys: Jos verkkopalvelun aloittaminen viivästyy verkonhaltijan vastuulla olevasta syystä, käyttäjälle korvataan viivästyksestä aiheutunut vahinko. Verkonhaltija vähentää viivästyksen ajalta kertyneen maksun seuraavasta laskusta.
- Verkkopalvelun virhe: Verkkopalvelussa on virhe, jos sähkön laatu tai toimitustapa ei vastaa sovittua. Käyttäjällä on oikeus hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen virheen johdosta. Verkonhaltija on velvollinen korjaamaan virheen ja antamaan käyttäjälle tarpeelliset tiedot virheestä.
- Vakiokorvaus: Käyttäjällä on oikeus vakiokorvaukseen, jos verkkopalvelu keskeytyy yhtäjaksoisesti tietyksi ajaksi. Korvauksen määrä perustuu käyttäjän vuotuiseen verkkopalvelumaksuun ja keskeytyksen kestoon.
Sopimusehtojen muuttaminen, sopimuksen siirto ja päättyminen
- Sopimusehtojen ja hintojen muuttaminen: Verkonhaltijalla on oikeus muuttaa sopimusehtoja ja hintoja tietyissä tilanteissa, kuten lainsäädännön muutosten tai kustannusten nousun vuoksi. Muutoksista on ilmoitettava käyttäjälle etukäteen.
- Verkkosopimuksen siirto: Käyttäjä ei voi siirtää verkkosopimusta kolmannelle osapuolelle, mutta verkonhaltija voi siirtää sopimuksen toiselle verkonhaltijalle. Uuden verkonhaltijan on ilmoitettava siirrosta käyttäjälle.
- Verkkosopimuksen päättyminen: Sopimus voi päättyä irtisanomisen, purkamisen tai määräajan umpeutumisen johdosta. Käyttäjällä on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus kahden viikon irtisanomisajalla. Verkonhaltija voi purkaa sopimuksen, jos käyttäjä olennaisesti rikkoo sopimusehtoja.
Riitojen ratkaiseminen
- Erimielisyydet: Kuluttajalla on oikeus saattaa erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Muut käyttäjät voivat viedä riidat energiamarkkinariitalautakuntaan tai käräjäoikeuteen.