Skip to content
23.10.2024

Nya elförsäljningsvillkor

Generellt har de nya Elförsäljningsvillkoren EFV 2024 uppdaterats för att möta digitaliseringen av energimarknaden och kraven på realtidsövervakning. Dessutom lägger den större vikt vid konsumentskydd och specificering av avtalsförfaranden.

Villkoren börjar gälla 1.12.2024.

Största skillnader mot de gamla villkoren är

Avtalsmeddelanden

De nya avtalsvillkoren främjar digital kommunikation. I fortsättningen kan vi skicka avtalsbekräftelser samt pris- och villkorsändringsmeddelanden i första hand elektroniskt, t.ex. via e-post eller sms. Konsumenten har trots detta rätt att på begäran få alla avtalsdokument i pappersform, och elleverantören är skyldig att tydligt informera konsumenten om denna rätt.

Större konsumentskydd

Konsumentens rättigheter har utökats, särskilt när det gäller ångerrätten vid distansförsäljning, vilket förbättrar konsumentskyddet och klargör skyldigheterna. Konsumenten har till exempel rätt att få information i pappersform innan ett avtal ingås.

Leveransskyldighet

Gränserna och definitionen av skyldigheten att tillhandahålla el har utvecklats för att bättre återspegla olika situationer, och att ta hänsyn till marknadsmakt mellan säljaren och konsumenten.

Längden på mätperioden

Ny teknik, som fjärrmätare, har tagits i beaktande. Avräkningsperioden har förkortats till 15 minuter, vilket gör det möjligt att mäta noggrannare och ger mer flexibilitet på elmarknaden.

Tekniska och avtalsmässiga definitioner

De nya villkoren innehåller begrepp som “oberoende aggregator”, vilket innebär en aktör som samlar flera användares elförbrukning eller produktion och säljer den på elmarknaden. Detta är ett svar på utvecklingen av energimarknaden mot mer decentraliserade energilösningar.

Läs de nya elförsäljningsvillkoren

 

Sammanfattning av elförsäljningsvillkor

Villkoren gäller detaljhandel med el för elanvändare anslutna till distributionsnätet.

Teckna elförsäljningsavtal och påbörja elförsäljning
  • Elförsäljningsavtalet (elavtalet) kan tecknas som antingen tillsvidare (fortlöpande) eller tidsbundet. Avtalet kan ingås skriftligen, muntligen eller digitalt.
  • Elförsäljning kan påbörjas först när anslutningsavtal och nätavtal är giltiga och de tekniska kraven är uppfyllda. Elförsäljning kan tidigast påbörjas 14 dagar efter att avtalet ingåtts.
  • Säljaren har rätt att kräva en säkerhet eller förskottsbetalning i vissa situationer, till exempel vid betalningsförsummelser.
  • Användaren och säljaren kan komma överens om att binda priset till ett referensvärde som är utanför parternas kontroll.
Kundservice och tvistlösning
  • Konsumenten har rätt att få kundservice från säljaren inom rimlig tid via olika kanaler.
  • Konsumenten har rätt att hänskjuta tvister till konsumenttvistenämnden. Andra användare kan föra tvister till energimarknadens tvistenämnd eller tingsrätten.
Digitala kommunikationskanaler
  • Meddelanden, som t.ex. bekräftelse av försäljningsavtal, prisändringar eller avtalsvillkor, kan skickas elektroniskt. På konsumentens begäran ska meddelanden dock skickas utan kostnad i pappersform. Säljaren måste innan elförsäljningsavtalet ingås tydligt och begripligt informera konsumenten om rätten till papperskommunikation.
  • Om elavtalet ingås på distans (t.ex. online) ska avtalsbekräftelsen också innehålla information i enlighet med konsumentskyddslagen, som t.ex. möjliga leverans- och andra kostnader som inte ingår i totalpriset, betalningsvillkor och information om konsumentens ångerrätt och där tillhörande instruktioner.
Nätinnehavarens rättigheter och skyldigheter
  • Användarens elektriska apparater och installationer måste uppfylla de krav som ställs av lagstiftning och nätinnehavaren.
  • Användaren ska anmäla upptäckta fel till nätinnehavaren. Nätinnehavaren ansvarar för fel gentemot användaren, om inte säljaren ansvarar för felet.
Fakturering och betalningar
  • Fakturering baseras på de uppgifter om elförbrukning som lämnas av nätinnehavaren. Användaren faktureras minst fyra gånger per år. Det måste vara minst två veckor mellan att fakturan skickas och förfallodagen.
  • Säljaren har rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen för sena betalningar.
  • Säljaren och nätinnehavaren har rätt att ta ut avgifter, och användaren har rätt till ersättning vid fakturerings- och mätfel.
Avbrott i elförsäljning
  • Säljaren kan avbryta elförsäljningen om användaren inte fullgör sina betalningsskyldigheter eller andra avtalsförpliktelser. Avbrottet måste meddelas användaren i förväg.
  • Elförsäljning får dock inte avbrytas på grund av utebliven betalning i byggnader som används som permanent bostad mellan början av oktober och slutet av april förrän fyra månader har gått efter förfallodagen för den uteblivna betalningen.
Ändring av avtalsvillkor och priser
  • Säljaren har rätt att ändra avtalsvillkoren och priserna i vissa situationer, såsom vid lagändringar eller ökade kostnader. Användaren måste meddelas om ändringarna i förväg.
Överlåtelse och uppsägning av försäljningsavtal
  • Användaren kan inte överlåta försäljningsavtalet till tredje part, men säljaren kan överlåta avtalet till en annan säljare.
  • Avtalet kan upphöra genom uppsägning, hävning eller på grund av tidsbegränsning. Användaren har rätt att säga upp ett avtal som gäller tillsvidare med två veckors uppsägningstid.
Stäng
Search