Nya nättjänstvillkor
De nya nättjänstvillkoren har uppdaterats för att bättre återspegla aktuella tekniska förändringar och marknadsförändringar. Särskild hänsyn tas till anslutningen av förnybara energikällor, såsom sol- och vindkraft, till elnätet. Dessutom tar villkoren hänsyn till den växande betydelsen av digital kommunikation, vilket förbättrar kommunikationen och kundservicen. Syftet med dessa förändringar är att säkerställa att elnätstjänsterna blir ännu mer effektiva och användarvänliga.
Villkoren träder i kraft den 1 december 2024.
Största skillnader mot de gamla villkoren är
Konsumenträttigheter och dataskydd
Det framgår tydligare att konsumenten har rätt att få avtalshandlingar i pappersform. Tydliga instruktioner om rätten att häva distansförsäljning ingår också.
Säkerhet och tekniska krav
De tekniska och säkerhetsmässiga kraven på elproduktionsutrustning har uppdaterats för att möta moderna energilösningar, såsom integrering av elbatterier och laddstationer för elbilar i distributionsnätet.
Anslutning av produktionsanläggning
Detaljer om anslutning av produktionsanläggningar (t.ex. sol- och vindkraft) till nätet har lagts till, inklusive säkerhetsföreskrifter och tekniska krav. DSO:s godkännande krävs för anslutning före driftsättning.
Omfattning och definitioner
Avräkningsperioden har förkortats till 15 minuter, vilket motsvarar marknadens förskjutning mot mer exakt och realtidsenergihantering. I den tidigare versionen baserades balansräkningen på en mätperiod på en timme.
Eldistributions- och produktionsavtal
Avtalsdefinitionerna har skrivits mer utförligt angående t.ex. produktion av förnybar energi och dess anslutning till nätet. Dessutom har de elektroniska leveranssätten för avtal specificerats och konsumenten har rätt att på begäran få informationen även i pappersform.
Sammanfattning av nya nättjänstvillkoren
Allmänt, ingående av nätavtal, tjänstens villkor och påbörjande
Tillämpningsområde och definitioner: Villkoren gäller elanvändare och -producenter anslutna till distributionsnätet, vars nominella spänning är högst 36 kV. Villkoren definierar bland annat distributionsnät, nätinnehavare, anslutningsavtal och elleveransavtal.
Ingående av nätavtal: Avtalet kan vara antingen tillsvidare eller tidsbegränsat. Nättjänsten kan påbörjas när nätavtalet och elförsäljningsavtalet är giltiga samt de tekniska kraven är uppfyllda.
Säkerhet eller förskottsbetalning: Nätinnehavaren har rätt att kräva säkerhet eller förskottsbetalning i vissa situationer, till exempel vid betalningsförsummelser. Säkerheten eller förskottsbetalningen kan motsvara högst det belopp som omfattar tiden från början av faktureringsperioden fram till avbrott i nättjänsten.
Mätning, fakturering och avbrott
Mätning och mätutrustning: Nätinnehavaren ansvarar för att ordna mätningen och för att mätutrustningen fungerar korrekt. Användaren måste tillåta installation och underhåll av mätutrustning. Mätutrustningen ska uppfylla gällande standarder och lagkrav.
Fakturering: Faktureringen baseras på uppmätt eller uppskattad elanvändning. Användaren ska betala fakturan senast på förfallodagen, och dröjsmålsränta enligt räntelagen kan tas ut vid försenade betalningar. Vid fakturerings- eller mätfel har nätinnehavaren rätt till debitering, och användaren har rätt till ersättning.
Avbrott i nättjänsten: Nätinnehavaren kan avbryta nättjänsten om användaren försummar sina betalningsskyldigheter eller andra avtalsförpliktelser. Användaren måste informeras i förväg om avbrottet. Nättjänsten kan också avbrytas på grund av säljaren eller på användarens begäran.
Försening, fel, skadestånd och standardersättning för nättjänsten
Försening av nättjänsten: Om starten av nättjänsten försenas på grund av nätinnehavaren, har användaren rätt till ersättning för skador som uppstått på grund av förseningen. Nätinnehavaren drar av det belopp som ackumulerats under förseningen från nästa faktura.
Fel i nättjänsten: Nättjänsten har ett fel om elens kvalitet eller leveranssätt inte motsvarar det avtalade. Användaren har rätt till prisavdrag eller skadestånd på grund av felet. Nätinnehavaren är skyldig att rätta till felet och ge användaren nödvändig information om felet.
Standardersättning: Användaren har rätt till standardersättning om nättjänsten avbryts under en sammanhängande tidsperiod. Ersättningen baseras på användarens årliga nätavgift och avbrottets längd.
Ändring av avtalsvillkor, överlåtelse och uppsägning av avtal
Ändring av avtalsvillkor och priser: Nätinnehavaren har rätt att ändra avtalsvillkoren och priserna i vissa situationer, till exempel vid lagändringar eller ökade kostnader. Användaren måste informeras i förväg om ändringarna.
Överlåtelse av nätavtal: Användaren kan inte överlåta nätavtalet till en tredje part, men nätinnehavaren kan överlåta avtalet till en annan nätinnehavare. Den nya nätinnehavaren måste informera användaren om överlåtelsen.
Uppsägning av nätavtal: Avtalet kan upphöra genom uppsägning, hävning eller när tidsperioden löper ut. Användaren har rätt att säga upp ett tillsvidareavtal med två veckors uppsägningstid. Nätinnehavaren kan häva avtalet om användaren väsentligt bryter mot avtalsvillkoren.
Tvistlösning
Tvister: Konsumenten har rätt att hänskjuta tvister till konsumenttvistenämnden. Andra användare kan föra tvister till energimarknadens tvistenämnd eller tingsrätten.