Det går inte att garantera en helt störningsfri eldistribution, eftersom elnätet är utsatt för störningar som orsakas av naturkrafter, så som vind och snö. Elkonsumenter har emellertid rätt till ersättning om strömavbrottet blir långvarigt eller om det är fel i elleveransen.
Elnätsbolagen ersätter automatiskt sina kunder för långvariga strömavbrott
Standardersättningens storlek är beroende av kundens årliga nättjänstavgift och avbrottets längd. Avbrottet anses ha börjat när elbolaget har fått kännedom om felet antingen via sitt driftövervakningssystem eller genom kundens anmälan. Avbrottet anses ha upphört när felet har reparerats. Vid beräkningen av avbrottstiden följs branschorganisationens rekommendation om att beräkningen av avbrottstidens längd börjar om från början om strömmen har varit tillbaka i minst två timmar.
Om avbrottet i elleveransen beror på ett fel i stam- eller regionnätet är nätbolaget inte skyldigt att betala standardersättning till sina kunder. Nätbolaget kan befrias från betalningsskyldighet också då nätbolaget inte anses ha kunnat påverka orsaken till avbrottet. Ett exempel på ett dylikt fall skulle kunna vara myndighetsföreskrifter om ransonering av energi.
I sådana fall där reparationspersonalens säkerhet kan äventyras börjar avbrottstidens längd räknas först när reparationen kan inledas på ett säkert sätt (Konsumenttvistenämndens avgörande 4821/39/2012). Exempel på dylika fall är hårda stormar, där montörerna löper risk att få fallande träd över sig eller där det är farligt att ge sig ut i skärgården med båt för att reparera fel.
Av slutförbrukarens årliga avgift för överföringstjänsten utgör standardersättningen
Det maximala ersättningsbeloppet för ett enskilt avbrott är 1500 euro. Om flera ersättningar betalas under samma kalenderår är det sammanlagda maximibeloppet 2000 euro.
Kunden behöver inte särskilt ansöka om ersättning, utan standardersättningarna krediteras automatiskt i elräkningarna. Enligt elmarknadslagen har elbolaget ett halvt år på sig att betala ut standardersättningen.
Fyll i blanketten nedan, om du av någon orsak inte fått kreditering inom ett halvt år. Efter att ansökan godkänts betalas ersättningen ut till kunden genom krediteringar i samband med de följande elräkningarna eller nättjänsträkningarna.