Skip to content

Till- och frånkoppling av el

Tillkoppling av el

För att koppla på elen krävs ett giltigt elavtal. Om du har konkurrensutsatt din elförsäljare kopplar vi till elen när vi får ett meddelande från din elförsäljare om att ett avtal ingåtts. Tillkopplingen är kostnadsfri, bara beställningen har gjorts senast föregående vardag före klockan 15.00. Tillkopplingar görs vardagar kl. 8.00-14.00. För tillkoppling på andra tider debiteras en avgift enligt tjänsteprislistan.

Se tjänsteprislista

Viktig säkerhetsinformation angående tillkoppling

  • Vi skickar inget separat meddelande om tillkoppling av el.
  • Tillkopplingen görs på distans eller av en montör som gör det via elmätaren, och därför kan vi inte veta om en farlig situation uppstår på förbrukningsplatsen till följd av att någon elapparat är påslagen.
  • För att det ska vara tryggt att koppla på elen ska du i förväg försäkra dig om att det på tillkopplingsdagen inte finns några påslagna elapparater på förbrukningsplatsen som kan orsaka brandrisk.
  • En farlig situation kan till exempel orsakas av ett bastuaggregat eller en spis som blivit på när elen stängdes av.

Frånkoppling av el

För att förhindra farliga situationer i samband med tillkoppling rekommenderar vi att man bryter strömmen via bostadens huvudströmbrytare när man flyttar bort från en lägenhet i ett flervåningshus. Då är det nämligen tryggt att koppla på elen när nästa invånare flyttar in. I småhus borde man bryta strömmen via knappen på elmätaren. Om man bryter strömmen via huvudströmbrytaren blir också elmätaren utan ström, vilket gör det omöjligt att utföra tillkoppling på distans.

Från- och tillkoppling av el p.g.a. obetalda räkningar

Vi kommer att stänga av elen om elanvändaren väsentligt har försummat att göra betalningar eller på annat sätt väsentligt har brutit mot sina avtalsförpliktelser. Obetalda fakturor går till inkasso efter betalningspåminnelsen. Vår indrivningspartner är Ropo Suomi Oy.

Märk! Efter att fakturan har överförts till inkasso bör alla frågor och betalningar relaterade till fakturan hanteras genom Ropo.

  • Om din el har stängts av på grund av obetalda räkningar kan du få tillbaka elen genom att göra följande:
  • Se till att alla dina räkningar, som redan förfallit, är betalda.
  • Betala också från- och tillkopplingsavgifterna.
  • Betalningarna ska skötas till Ropo, antingen genom att betala deras skickade fakturor eller via deras nättjänst.
  • När du har betalat dessa, ska du kontakta Ropo för att få elen tillkopplad.
  • Märk! Kom ihåg att be om tillkopplingen! Annars kan det ta upptill ett par dagar innan tillkopplingen sker.

Till Ropos nättjänst för betalningar

Vårt elnät, annan elleverantör

Om elen har stängts av på grund av en annan elförsäljare, ska du betala det som saknas till dem. När de har fått din betalning, kontaktar elförsäljaren oss för att koppla på elen igen.

Genom att be oss om att koppla på elen, bekräftar du också att du har säkerställt att allt är tryggt för återkoppling enligt instruktionerna ovan.

Stäng
Search