För att koppla på elen krävs ett giltigt elavtal. Om du har konkurrensutsatt din elförsäljare kopplar vi till elen när vi får ett meddelande från din elförsäljare om att ett avtal ingåtts. Tillkopplingen är kostnadsfri, bara beställningen har gjorts senast föregående vardag före klockan 15.00. Tillkopplingar görs vardagar kl. 8.00-14.00. För tillkoppling på andra tider debiteras en avgift enligt tjänsteprislistan.
För att förhindra farliga situationer i samband med tillkoppling rekommenderar vi att man bryter strömmen via bostadens huvudströmbrytare när man flyttar bort från en lägenhet i ett flervåningshus. Då är det nämligen tryggt att koppla på elen när nästa invånare flyttar in. I småhus borde man bryta strömmen via knappen på elmätaren. Om man bryter strömmen via huvudströmbrytaren blir också elmätaren utan ström, vilket gör det omöjligt att utföra tillkoppling på distans.
Vi kommer att stänga av elen om elanvändaren väsentligt har försummat att göra betalningar eller på annat sätt väsentligt har brutit mot sina avtalsförpliktelser. Obetalda fakturor går till inkasso efter betalningspåminnelsen. Vår indrivningspartner är Ropo Suomi Oy.
Märk! Efter att fakturan har överförts till inkasso bör alla frågor och betalningar relaterade till fakturan hanteras genom Ropo.
Till Ropos nättjänst för betalningar
Om elen har stängts av på grund av en annan elförsäljare, ska du betala det som saknas till dem. När de har fått din betalning, kontaktar elförsäljaren oss för att koppla på elen igen.
Genom att be oss om att koppla på elen, bekräftar du också att du har säkerställt att allt är tryggt för återkoppling enligt instruktionerna ovan.